آپنه ی انسدادی خواب خطر COVID-19 شدید را افزایش می دهد

8اکتبر 2020- محققان گفتند که یک مشکل خواب معروف به آپنه انسدادی خواب (OSA)، می تواند یک عامل خطر بالقوه برای بیماری شدید کووید-19 باشد.

سه مطالعه ی كوچك قبلی نشان دادند آپنه ی انسدادی خواب که شامل توقف تنفس و شروع تنفس در هنگام خواب است، با بستری شدن به دلیل عفونت كرونا ویروس ارتباط دارد.اما تیم هایی از هلسینکی و بوستون می خواستند با استفاده از این یافته ها ارتباط بین OSA و COVID-19 را بیشتر بررسی کنند.

آنها با استفاده از اطلاعات بهداشتی جمع آوری شده از یک پایگاه داده ، 305 نفر با آزمایش مثبت  COVID-19  را یافتند که از این تعداد، 26 نفر یا 8.5 درصد افراد همچنین به OSA مبتلا بودند.

افرادی که با ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده اند، دارای علائم شدید در نظر گرفته می شوند و در مجموع 16 نفر (19.3 درصد) که دچار آپنه ی انسدادی خواب بودند، به دلیل COVID-19 در مقطعی به بیمارستان منتقل شدند.

این یافته ها نشان می دهد افرادی که از آپنه ی خواب رنج می برند و به COVID-19 مبتلا می شوند، پنج برابر بیشتر در معرض عوارض شدید این بیماری هستند و در نهایت در بیمارستان بستری می شوند. آپنه ی انسدادی خواب صرفنظر از سن، جنس، فشار خون، شاخص توده بدنی، دیابت، آسم و بیماری انسدادی مزمن ریوی و بیماری عروق کرونر قلب، این خطر را افزایش می دهد.

اما این مطالعه همچنین نشان داد خطر ابتلا به عفونت COVID-19، در میان افرادی که از آپنه ی انسدادی خوابرنج می برند، نسبت به کسانی کهبه آن مبتلا نیستند، بیشتر نیست.

محققان گفتند: یافته های ما مطابق با گزارش های قبلی است که فرضیه ای را برای ارتباط بین OSA وCOVID-19 ، مطرح کرده اند زیرا این دو بیماری دارای تعدادی از بیماری های هم آیند و عوامل خطر مشترک هستند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/oct/sleep-apnea-increases-risk-of-severe-covid-19.html